Polski serwis o zdrowiu i urodzie – SubiektPoznan.pl

Artykuły o zdrowiu i urodzie wprost od najlepszych ekspertów. Dołącz do nas i dowiedz się, jak zdrowo żyć i dbać o siebie! Zdrowie, odchudzanie, uroda, choroby.

Anemia z niedoboru żelaza – jak walczyć z nią naturalnie

Anemia z niedoboru żelaza – jak walczyć z nią naturalnie


Niedokrwistość (anemia) z niedoboru żelaza dotyka wielu z nas. Najczęściej na tę przypadłość cierpią kobiety, zdarza się również często u osób na diecie wegetariańskiej i wegańskiej. Objawy są łatwe do zauważenia – bladość, ciągłe przemęczenie i senność, wypadające garściami włosy i łamliwe paznokcie – w takim wypadku warto zrobić sobie morfologię krwi oraz zbadać poziom żelaza. Istnieje wiele rodzajów niedokrwistości – tutaj zajmiemy się tą najprostszą w leczeniu – z niedoboru żelaza.

Na początek kilka złotych zasad, dzięki którym anemia będzie łatwiejsza do pokonania:

1) Żelazo nie lubi się z mlekiem i produktami mlecznymi – po pierwsze mleko zmniejsza kwasowość soków żołądkowych, po drugie może wiązać niektóre jony. Dlatego preparaty żelaza i posiłki bogate w żelazo spożywamy w większym odstępie od mleka.

2) Żelazo nie lubi garbników i niektórych polifenoli. Dlatego wątróbki nie zapijamy herbatą i innymi naparami bogatymi w garbniki. Szczawiany również zmniejszają jego wchłanianie. Zioła, które zmniejszą nam wchłanianie żelaza to m.in:

  • kłącze pięciornika
  • ziele rzepiku
  • kora dębu
  • liść maliny
  • liść jeżyny
  • ziele rdestu słodkogorzkiego

3) Żelazo lubi kwaśne środowisko – dlatego wchłania się lepiej w obecności witaminy C pl.wikipedia.org. Surówka z papryką i pomidorem do mięska? Doskonały pomysł. Szwedzkie klopsiki z dżemem z czarnej porzeczki? Nie dość, że smaczne, to jeszcze zdrowe!

Zioła, owoce i warzywa zawierające dużo wit. C to na przykład:

  • acerola
  • nać pietruszki
  • czarna porzeczka
  • kiwi
  • owoc dzikiej róży
  • czerwona papryka
  • rokitnik
  • dereń

4) Najlepiej przyswaja się żelazo z produktów zwierzęcych, ponieważ jest to tzw. żelazo hemowe (Fe2+). Żelazo niehemowe przyswaja się gorzej – dlatego wegetarianie i weganie powinni zwrócić szczególną uwagę na to, aby w ich diecie znalazły się odpowiednie ilości produktów roślinnych bogatych w żelazo – takich, jak orzechy, suszone morele czy pestki dyni.

A tutaj specjalnie dla Was lista kilkunastu bogatych w żelazo pokarmów:

Zawartość żelaza (mg w 100g produktu)

Spirulina suszona  – 28,5

Wątroba wieprzowa – 18,7

Pestki dyni- 15

Płatki kukurydziane z witaminami i żelazem – 11,9

Kakao 16%, proszek – 10,7

Wątroba cielęca – 7,9

Orzechy pistacjowe – 6,7

Suszone morele – 6,3

Natka pietruszki – 5,3

Ciecierzyca surowa – 4,31

Orzechy laskowe – 3,4

Migdały – 3,0

Kasza gryczana – 2,8

Szpinak – 2,8

Chleb żytni razowy – 2,3

Jaja kurze całe – 2,2

Czekolada gorzka – 2,1

Groszek zielony – 2,08

Pokrzywa ziele – 1,46

Por – 1,1

Brokuły – 0,9

Burak świeży – 0,8

Płatki kukurydziane – 0,8

Ryż biały – 0,8

Ser edamski tłusty – 0,6

Pomidor – 0,5

Pomarańcza – 0,4

Jabłko – 0,3

Lista oczywiście nie wyczerpuje tematu i można dopisać do niej wiele różnych produktów. Ale wtedy trzeba by zrobić listę długą na kilometr.

Odpowiednio rozplanowana dieta, wspomagana przez porady umieszczone przez nas może znacznie ułatwić Wam walkę z anemią z niedoboru żelaza pl.wikipedia.org. Teraz wiecie, że po obiedzie znacznie lepiej jest wypić napar z pokrzywy, która nie tylko nie zmniejszy wchłaniania żelaza, ale sama jest niezłym jego źródłem. Naturalne soki owocowe, szczególnie zawierające dużo witaminy C również będą świetnym pomysłem. Ewentualnie możemy wzbogacić nasze posiłki o natkę pietruszki albo owoc rokitnika – sposobów jest wiele. Desery też mogą nam pomóc w walce z anemią z niedoboru żelaza – dżem z czarnej porzeczki, pączek z dziką różą – na pewno nie cała witamina C rozłożyła się w trakcie obróbki termicznej, więc chociaż troszkę wspomogą wchłanianie.

Wiecie też, że nawet świetne płatki z pełnego ziarna będą mniej skuteczne, jeśli dodamy do nich mleko, które zobojętni nam sok żołądkowy. Napar z liści maliny czy ziela rzepiku również w tym wypadku nam nie pomogą – garbniki zwiążą żelazo, zmniejszając jego wchłanianie – lepiej odczekać parę godzin bo „żelazowym” posiłku.

Bezpieczeństwo:

A dzieci? Kobiety w ciąży? Tutaj postępujemy czysto dietetycznie – jeśli dziecko, czy przyszła mama dobrze tolerują pokarmy z tabelki oraz te wspomagające wchłanianie i nie są na nie uczuleni – śmiało możemy je stosować. Oczywiście nie każemy niemowlakowi, który sam nie poradzi sobie z butelką z mlekiem ciamkać stałych pokarmów – tutaj stosujemy się do ogólnych zasad wprowadzania pokarmów stałych u dzieci 🙂

Pamiętajcie oczywiście, że mogą być różne powody niedokrwistości  – między innymi złe wchłanianie wtedy. Nie diagnozujmy się sami – jeszcze nie słyszałem, żeby lekarz kogoś pogryzł, dbajmy o zbilansowaną dietę i pamiętajmy o zdrowym rozsądku (czasem trzeba łyknąć tabletkę przepisaną przez lekarza) a anemię da się pokonać.  🙂

Źródła:

  • Kunachowicz H., Nadolna I., Przygoda B., Iwanow K.: Tabele składu i wartości odżywczej żywności. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005.
  • https://ndb.nal.usda.
  • https://ndb.nal.usda

Rate this post