Polski serwis o zdrowiu i urodzie – SubiektPoznan.pl

Artykuły o zdrowiu i urodzie wprost od najlepszych ekspertów. Dołącz do nas i dowiedz się, jak zdrowo żyć i dbać o siebie! Zdrowie, odchudzanie, uroda, choroby.

Burak i sok z buraka – Jak może wpłynąć na Twoje zdrowie?

Burak i sok z buraka – Jak może wpłynąć na Twoje zdrowie?


Niedawno spotkałam się z fenomenem soku z buraka. Polecany na wszystko, każdy pije go na litry. Kilkukrotnie też byłam pytany o niego w aptece. Zastanawiałam się, gdzie znaleźć skład. W końcu odwołałam się do USDA National Nutrient Database for Standard Reference – taka fajna baza danych zawierająca skład wielu produktów spożywczych. Weźmy pod uwagę, że są to wartości uśrednione. Więc jeśli Wasz burak odrobinę odbiega od normy – cóż, taka jego buracza uroda 😉

Ile wartości odżywczych zawiera burak (w 100 g):

Woda – 87.58 g

Kalorie – 43 kcal

Białka – 1.61 g

Tłuszcze – 0.17 g

Węglowodany – 9.56 g

Błonnik – 2.8 g

Cukry – 6.76 g

Składniki mineralne

Wapń, Ca – 16 mg 

Żelazo, Fe – 0.80 mg 

Magnez, Mg – 23 mg

Fosfor, P – 40 mg

Potas, K – 325 mg

Sód, Na – 78 mg

Cynk, Zn – 0.35 mg

Witaminy:

Wit. C – 4.9 mg

Wit. B1 – 0.031 mg

Wit. B2 – 0.040 mg

Wit. B3 – 0.334 mg

Wit. B6 – 0.067 mg

Kwas foliowy – 109 µg

Wit. A w gramach – 2 µg

Wit. A w jednostkach – 33 IU

Wit. E – 0.04 mg

Wit. K – 0.2 µg

Tłuszcze

Kwasy tłuszczowe nasycone – 0 pl.wikipedia.org.027 g

Kwasy tłuszczowe jednonienasycone – 0.032 g

Kwasy tłuszczowe wielonienasycone – 0.060 g

Kwasy tłuszczowe trans – 0.000 g

Cholesterol – 0 mg

Trzeba przyznać pożywna z niego bestia. Zdecydowanie nie jest to śmieciowe żarcie, a sok wyciśnięty z niego będzie świetnym źródłem substancji odżywczych. Pogrzebałam trochę głębiej i znalazłem też rozszerzony opis. A z niego wynika, że nasz burak zawiera również flawonoidy, barwniki (ten kolorek, który nie chce schodzić z dłoni) i aminokwasy.

Jak działa sok z buraka?

Spotkałam się ze stwierdzeniem, że mogą leczyć raka… zdążyliście już pewnie poznać moje podejście do tej sprawy –  nie jest taka prosta jak się wydaje, nowotworów są setki rodzajów, każdy ma inny metabolizm, każdy leczy się inaczej. Gdyby zwykły burak mógł nas wyleczyć, można by pozamykać oddziały onkologiczne. Tutaj też nie jest tak kolorowo – co prawda mogą potencjalnie wydłużyć życie osobom z chorobą nowotworową, ale nie są w stanie i nigdy nie będą w stanie zastąpić chemioterapii. Jasne, sok z buraka pity w rozsądnych ilościach przez dłuższy czas może zapobiegać nowotworom, poprawiać stan zdrowia pacjentów już chorych, ale to nie są cytostatyki – ich działanie opiera się na aktywności przeciwzapalnej, przeciwutleniającej i odżywczej – dostarczają nam składników odżywczych, które tracimy w walce z nowotworem. Poza tym przyjmowanie soku z buraka przez osoby z nowotworem prostaty powinno być kontrolowane przez lekarza. W tym przypadku mogą nam wręcz zaszkodzić. 

Jak już wcześniej wspomniałam sok z buraka wykazuje aktywność przeciwzapalną i jest pełen przeciwutleniaczy pl.wikipedia.org. Przy niezdrowym trybie życia zdecydowanie warto jest podratować się szklaneczką dziennie (ale zdecydowanie polecam dbać o siebie każdego dnia a nie zapijać maka sokiem z buraka).

W badaniach na myszach wykazano również, że mogą wykazywać korzystny efekt w przypadku zaburzeń lękowych, depresji i stresu. Czekając na badania na ludziach możemy podgryzać świeżego buraka przed rozmową o pracę.

Do tych działań możemy dodać poprawę naszego profilu lipidowego (cholesterol nasz kochany) i potencjalnie zdolność do leczenia niepłodności.

Podsumowanie:

Jak widzicie, po raz kolejny nie jest to cudowne panaceum na wszystkie choroby tego świata. Nie wyleczy nam grzybicy stóp, jeśli owiniemy stopy pociętym burakiem. Ale to nie znaczy, że nie powinniśmy włączyć go do naszej diety. Najlepiej na surowo, najprzyjemniej w postaci surówki albo soku będzie zapewniał nam solidną dawkę składników odżywczych. I to tanio, bo są tańsze od większości super-odżywczych gruszek z jałowca meksykańskiego (albo innych gruszek na wierzbie). W internecie pełno jest „porad”, według których sok z buraka jest skuteczny tylko jeśli kupicie wolnoobrotową wyciskarkę – to zwykła ściema. Jeśli starczy Wam krzepy, możecie wyciskać sok gołymi rękami. Albo zrobić sobie smoothie blenderem za parę złotych. Niezależnie od postaci i sprzętu jaki posiadamy, warto jest dodać buraka do naszej diety – bo jest smaczny, pożywny i zdrowy!

Źródła:

  • S. Miraj. Chemistry and pharmacological effect of beta vulgaris: A systematic review. Der Pharmacia Lettre, 2016, 8 (19):404-409.
  • Clement, Y. N., V może. Mahase, A. Jagroop, K. Kissoon, A. Maharaj, P. Mathura, C. M. Quan, D. Ramadhin, and C. Mohammed. 2016. Herbal remedies and functional foods used by cancer patients attending specialty oncology clinics in trinidad. BMC Complementary and Alternative Medicine 16, no. 1.
  • Sulakhiya, K., V. Patel, R. Saxena, J. Dashore, A. Srivastava, and M. Rathore. 2016. Effect of beta vulgaris linn. leaves extract on anxiety- and depressive-like behavior and oxidative stress in mice after acute restraint stress. Pharmacognosy Research 8, no. 1: 1-7.
  • https://www.usda.gov

Rate this post