Polski serwis o zdrowiu i urodzie – SubiektPoznan.pl

Artykuły o zdrowiu i urodzie wprost od najlepszych ekspertów. Dołącz do nas i dowiedz się, jak zdrowo żyć i dbać o siebie! Zdrowie, odchudzanie, uroda, choroby.

Jak pokonać zmęczenie bez kawy?

Jak pokonać zmęczenie bez kawy?


Żyjemy w czasach wymagających od nas intensywnej pracy nie tylko fizycznej, ale i umysłowej. Każdy dąży do sukcesu i chce rozwijać się zawodowo. A doba ma niestety tylko 24 godziny i jakbyśmy nie próbowali, rozciągnąć się nie chce. Często zdarzy nam się niedospać, czasem trafi się kompletnie zarwana nocka. Powoli zbliża się sesja, ostatnie kolokwia i nadrabianie zaległości zabierają studentom ostatnie resztki snu. Jak mamy pokonać zmęczenie? Tutaj z pomocą często przychodzi nam kawa. Ale zależnie od formy i metody przygotowania daje nam góra 2-3 godziny energii. A potem przychodzi „zjazd” i czujemy się jeszcze gorzej.
Dzisiaj chciałabym Wam zaprezentować trzy zamienniki kawy. Jeden typowo kofeinowy, ale o znacznie stabilniejszym i dłuższym działaniu, dwa dla osób, które kofeiny nie lubią albo nie mogą przyjmować.

Yerba mate – czyż to nie wygląda świetnie?

Yerba mate – liść ostrokrzewu paragwajskiego (Ilex paraguaiensis). Te niepozorne listki zawierają tzw. alkaloidy purynowe: kofeinę, teobrominę i teofilinę. Dodatkowo obecne są garbniki, kwasy fenolowe, witaminy z grupy B (B2, B3, B5, B6, B12) i witaminę C. Jak smakuje taka mieszanka? Paskudnie. Niektórzy porównują ją do wywaru z petów, niektórzy uważają, że smakuje jak zupa z suchych liści. Ja bardzo szybko przywykłem do tego smaku, niektórzy z kolei nie mogą się przełamać. Jedno jest pewne – połączenia kofeiny z garbnikami zapewniają nam efekt przedłużonego wchłaniania. Dzięki temu, jeśli stosujemy Yerbę nie mamy klasycznego BUM! energetycznego. Zamiast tego mamy stopniowe i utrzymujące się znacznie dłużej pobudzenie. Zmęczenie może nam nagwizdać 😉
Yerba mate może być przygotowywana na dwa sposoby: możemy ją zalewać albo wodą w temperaturze 80 stopni Celsjusza, albo lodowatą (wtedy powstanie nam tzw. terere). Yerba zalana wrzątkiem „obraża się”, jak mawia znany podróżnik Wojciech Cejrowski i działać nie chce.
Według Komisji Europejskiej zaleca się przyjmować dziennie do 3g surowca.

Teraz czas na surowce kofeiny nie zawierające:

Owoc cytryńca chińskiego – Schisandra chinensis

Nazywany jest owocem pięciu smaków, ponieważ skórka i miąższ są słodko-kwaśne, a nasiona charakteryzują się smakami gorzkim, cierpkim i słonym. Obecny był w pierwszej chińskiej farmakopei (około 250 roku p.n.e.). Głównym składnikiem aktywnym owoców cytryńca są lignany. Głównie pochodne dibenzo-(a,c)-cyklooktenu. Można tutaj wymienić: schizandryny, schizandrole, schizanteryny i gomizyny. Badania pokazały, że w roślinie tej występuje ponad 40 związków, ale za najważniejsze uznaje się schizandrol A i B oraz schizanteryny A, B, C i D.

Działa ochronnie na wątrobę, wykazano jego skuteczność przeciwko nowotworom żołądka i jelit. Ponadto pomaga zwalczyć PMS, jest skuteczny w leczeniu zaburzeń słuchu, zaburzeń równowagi i zawrotów głowy. Normalizuje poziom cukru oraz obniża wysoki poziom cholesterolu, działa przeciwkrwotocznie, przeciwalergicznie, hamuje rozwój bakterii Gram-dodatnich, m.in. gronkowca złocistego, laseczek wąglika oraz bakterii Gram-ujemnych, takich jak pałeczki ropy błękitnej i pałeczki duru brzusznego.

A dodatkowo daje nam nielichego kopa. Ale ostrożnie – może wzmagać skurcze macicy i przez to jest niewskazany u kobiet w ciąży!

Stosujemy najczęściej owoce – suszone przyjmujemy w ilości 10g 1-2 razy dziennie. Możemy zwyczajnie je zjeść, albo zaparzyć z nich herbatę (warto też później wyjeść namoknięte owoce z dna kubka). Ze świeżych możemy przygotować dżemy, soki czy konfitury. Około dwie łyżki takiego turbo-dżemu dziennie wystarczą najzupełniej. A efekty odczujemy już po 1-2 tygodniach stosowania.

Eleuterokok kolczasty

Korzeń eleuterokoka zawiera eleuterozydy – fenylopropanoidy oraz lignany oraz ciwujinozydy (od chińskiej nazwy surowca) – saponiny triterpenowe. Dodatkowo w korzeniu występują kumaryny, fitosterole oraz polisacharydy.

Działa głównie adaptogennie – zwiększa naszą wydolność fizyczną i psychiczną. Dodatkowo ułatwia nam wzięcie solidnego oddechu – powiększa pojemność oddechową naszych płuc. Chroni nasze serce i wątrobę przed toksynami, wspomaga procesy uczenia się i zapamiętywania, ułatwia koncentrację.

Przyjmujemy około 2-3g surowca dziennie, warto jest podzielić to sobie na dwie albo trzy dawki pl.wikipedia.org.

Pamiętajmy, żeby razem z nim nie przyjmować innych pobudzaczy takich, jak np. kawa. Osoby cierpiące na bezsenność, z wysokim ciśnieniem krwi (powyżej 180/90), kobiety w ciąży i karmiące piersią oraz osoby z zaawansowaną miażdżycą powinny odpuścić sobie eleuterokoka.

Źródła:

  • Lamer – Zarawska, Fitoterapia i leki roślinne. 2012
  • http://rozanski.li/386/eleuthero-eleutherococcus-senticosus-jako-srodek-adaptogenny/
  • Končić MZ, Tomczyk M. New insights into dietary supplements used in sport: Active substances, pharmacological and side effects. Curr Drug Targets [Internet]. 2013;14(9):1079-92.
  • Tadeusz Wolski, Tomasz Baj, Agnieszka Ludwiczuk, Magdalena Sałata, Kazimierz Głowniak. Surowce roślinne o działaniu adaptogennym oraz ocena zawartości adaptogenów w ekstraktach i preparatach otrzymanych z rodzaju Panax. Postępy Fitoterapii 2/2009, s. 77-97.
  • Bracesco N, Sanchez AG, Contreras V, Menini T, Gugliucci A. Recent advances on Ilex paraguariensis research: minireview. J Ethnopharmacol. 2011 Jul 14;136(3):378-84. 2011 Jul 14;136(3):378-84

Rate this post