McLaren Elva – kolekcjonerski roadster bez szyb za 9,5 miliona złotych

McLaren Elva – kolekcjonerski roadster bez szyb za 9,5 miliona złotych

Elva to najnowszy model brytyjskiej marki, należący do najbardziej ekskluzywnej grupy produktowej McLarena, zwanej „Ultimate Series” – to ta sama „liga” co niesamowite F1, P1, Senna czy Speedtail. Podwójnie doładowany, 4-litrowy silnik V8 osiąga tu zawrotne 815 KM i 800 Nm. Jak by tego było mało, auto waży zaledwie 1149 kg na sucho – o 50 kg mniej niż i tak już szokująco lekki Senna. Masy pojazdu gotowego do jazdy McLaren nie zdradza, jednak nawet bez tego wiemy, że stosunek mocy do masy zapewnia osiągi dosłownie urywające głowę: 0-100 km/h w mniej niż 3 s (nieoficjalnie mówi się o 2,6 s), i 6,7 s 0-200 km/h.

Ten niezwykły roadster powstał w hołdzie dla wyczynowych bolidów, które Bruce McLaren konstruował i się nimi ścigał na początku lat 60. Z tego powodu Elva nie ma dachu ani też szyby czołowej – to wóz, który ma serwować surowe doznania niczym wyścigówka i dawać radość z prowadzenia, obcowania z maszyną, igrania z fizyką jazdy w najczystszej postaci. I choć wygląd sugeruje co innego, Elva jest dopuszczona do ruchu ulicznego.

Na ulicy Elvę będzie można spotkać niezwykle rzadko – raz, że trzeba mieć odwagę, by tym w ogóle wyjechać na publiczną drogę, a dwa, że skalę produkcji ograniczono (już drugi raz) do zaledwie 150 egzemplarzy (z pierwotnie planowanych 400 i w międzyczasie komunikowanych 250 sztuk). Ceny zaczynają się od zawrotnej sumy 1 414 000 euro netto, co po przeliczeniu na złotówki, dodaniu akcyzy i VATu daje… około 9,5 miliona złotych. I nadal mówimy tu o wariancie bez opcji, w które można zainwestować kolejne miliony złotych!

Jednym z dodatków dostępnych dla Elvy faktycznie jest… szyba czołowa (nawet z wycieraczkami!). W standardzie jednak Elva ma specjalnie skonstruowany układ aerodynamiczny z wysuwanym deflektorem (Active Air Management System), który odbija powietrze w taki sposób, że nad kabiną tworzy się „bańka ochronna”. Patent działa do prędkości 120 km/h, powyżej tego deflektor się chowa i powietrze, owady oraz inne obiekty walą za całą siłą w oblicze, więc… McLaren zaleca jazdę w kasku. Prędkość maksymalna? Oficjalnie nie jest jeszcze potwierdzona, ale i tak mało kto będzie miał odwagę przekroczyć Elvą 300 km/h…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*